Jom Klik

Saturday, July 24, 2010

Terapi Jiwa

Pantai buat aku tenang... betape indahnye ciptaanNya..


Salam ukhuwah buat kawan2,,kenalan2an,,pembace2,,dan sewaktu dengannye.

Semalam ingat nak buat entry baru tapi takde mase,, so bile dah satu ari berlalu akan ade setengah2 point aku dah lupe. Biase la cik penulis ni pelupe sikit (sikit je tau). Tapi yang aku pasti semalam aku nak cakap pasal zikir.

Aku bukan pandai sangat bab2 ni tapi semalam aku dengar Alkulliyyah kat TV3. Buat ingatan aku & kawan2 jugak. Tak salah saling mengingati,, kite setiap manusia tak sesempurne mane. Kate ustaz yang diundang, Ustaz Mohd Zawawi Jusoh:-

~ zikir buat kite tenang. Ianye sebagai terapi jiwe
~ zikir bukan sekadar mulut kumat kamit,, tapi kene paham maksud & menghayatinye
~ kalau mase senang kite berzikir kite ingat Allah,, bile susah kite berzikir,, dah tentu Allah akan tolong kite
~ tapi jangan berzikir mase kite susah je,, time senang tak!!
~ cube kite tengah2 berzikir dalam kete,, tetibe de orang langgar kerete dari belakang,, automatik nye kite akan tenang sikit,, tak terus marah2,, lebih kurang macam tu la ustaz kate..

ushh aku teringat pulak mase aku sakit beberape tahun lepas,, bile ditolak atas troli,, bile banyak wayar2 doktor lekat2 kat badan aku,, mase tu hati aku tedetik jangan la nyawe aku diambil dulu sebab aku belum sedia,, belum banyak pahala,, dose nye ushhh tak tau nak kate...

Tapi kan bile2 je Dia leh ambil nyawe kite sameade kite sedia ke tak. Tapi aku bersyukur sangat mase tu Dia masih panjangkan umur aku. Tapi bile dah pulih again aku kekadang alpa denganNya bile banyak nikmat yang diberi. Manusia memang macam tu kan.



 
Ni aku google kat tenet pulak:

Berdasarkan surah Al-Ahzab, ayat 33 yang bermaksud :” Hai orang-orang yang beriman, berzdikirlah (dengan menyebut nama) Allah, zikir yang sebanyak-banyaknya.”

Insya`allah tak susah nak berzikir kot. Sambil2 drive. Sambil2 masak kat dapur. Aku rase tak salah. Betulkan la kalau salah ye.



Berdasarkan surah Al-Anfaal, ayat 45 yang bermaksud :” Hai orang-orang yang beriman. apabila kamu memerangi pasukan (musuh), maka berteguh hatilah kamu dan sebutlah (nama) Allah sebanyak-banyaknya agar kamu beruntung.”

Emmm..dari ayat boleh la kite apply kan dalam hidup seharian bile kite berdepan dengan musuh2 @ dalam kesusahan kan.


Berdasarkan Hadis Rasulullah SAW yang bermaksud : “Mahukah Aku beritahu amalanmu yang terbaik, yang paling tinggi dalam darjatmu, paling bersih di sisi Allah serta lebih baik dari menerima emas dan perak dan lebih baik bagimu daripada berperang dengan musuhmu yang kamu potong lehernya atau mereka memotong lehermu? Para sahabat lalu menjawab, "Ya." Nabi SAW berkata,"Zikrullah." (Ahmad dan Ibnu Majah)
 
Best nyer. Allah nak bagi free2 je pahala,, tak kan tak nak kot :)
 
 
 
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : “Dua kalimat ringan diucapkan lidah, berat dalam timbangan dan disukai oleh (Allah) Arrahman, yaitu kalimat: "Subhanallah wabihamdihi, subhanallahil 'Adzhim" (Maha suci Allah dan segala puji bagi-Nya, Maha suci Allah yang Maha Agung). (Al-Bukhari)



Nota kakitangan: aku termenung sejenak :( betape jauhnye aku dah tempuh perjalanan hidup ni,, betape jauh nyer aku dari Dia...

No comments:

Post a Comment