Jom Klik

Monday, June 07, 2010

Pepatah soal percaya

Selamat ptg,,

hari ni kita tukar topik sikit la ye.. asyik soal cinta kasih sayang jer, tak pasal2 kena chop minah jiwang pulak. Pe kata kita beralih kepada soal kehidupan.

Dalam kehidupan sehari-hari kita menyaksikan pelbagai ragam manusia yang kekadang buat kita tersenyum sendiri; kita juga mungkin diperhatikan dan orang lain pula melihat ragam kita. Tapi setiap orang mempunyai pandangan yang berlainan. Ada orang tidak kisah dengan apa yang hendak dilakukan asal tidak menganggu orang lain sudah la. Saya pun sama, peduli apa dengan orang kata asal saya bahagia sudah la.

Tapi kadang2 kita lupa atau kita saja tak mahu ambil peduli.. tindakan kita mungkin menguris hati orang2 disekeliling kita, mungkin adik-beradik, kawan2 mungkin juga rakan sekerja. Kita beranggapan tindakan dan perlakuan kita betul @ lawak semata-mata.. tapi tak semua orang berfikiran sebegitu.

Kekadang saya sendiri tak faham adakah orang2 yang suka membuat hal mengikut kepala otak sendiri tanpa memikir hati dan perasaan orang lain adalah seseorang yang tak punya hati atau mereka2 memang ada masalah dengan hati dorang.. ??? Kekadang dalam sedar atau tidak saya sendiri mungkin ada menguris hati seseorang.. jadi mohon ampun maaf sekirannya ada yang terguris (ceh macam ari raya,, tapi x payah tunggu raya pun leh mintak maaf kalau dah salah kan)..

Akhir post ni sy tinggalkan korang dengan kata2 hikmah ni:-
Kadang-2 mata salah melihat
Telinga salah mendengar
Akal salah mentafsir
Hati salah menilai
Manusia tidakkan sempurna, sehingga kita sempurnakan manusia lain :)

No comments:

Post a Comment