Jom Klik

Tuesday, June 22, 2010

Tahi boleh dimakan???

Alhamdulillah ...kenyang makan masakan mak... tadi tekak yang rase tak sedap dek sebab selsema yang melanda dan batuk yang meyerang,, akhirnya rase terubat dengan masakan gulai.. aahh tak kesah la,, makan nasi malam2 ni sebab berat aku dah turun sikit,, "hahhahaha" kan entry sebelum ni aku ade cakap kalau berat aku tak cecah 51kg mean aku tak payah diet...boleh bedal aje ape aku nak..

Dok makan2 tadi, tetiba teringat masa aku kecik dulu2,, takde nye nak dapat lauk macam sekarang,, tak telur masak sambal, kentang masak sambal, tak pun ikan bilis & kacang masak sambal pastu ade ikan kering... kalau rase2 nak makan sayur,, mak aku jerit la "siah siah ang  petik kangkung". Ang jangan tak tau,, aku petik kangkung kat MRR2 tu la... sekarang kebun aku tukar jadi highway dah.. jangan main2..

Kalau nak makan kek sedap2. Jangan harap leh dapat. Nak makan kueh2 orang jual tepi jalan pun jangan mimpi. Tapi kiteorang adik-beradik tak penah kesah. Kiteorang leh di ketegorikan golongan kanak2 kreative (angkat bakul angkat sendiri la..kahkahhh). Tak dapat kueh2, kiteorang uli2 la tepong tu jadi macam2 bentuk dan warna. Pastu goreng. Kalau rase2 nak ade perisa ang tambah sirap ke oren..Memang best giler.

(Ni contoh2 kueh goreng2)

Kalau nak makan sedap2 tunggu sebulan skali p shopping dengan mak aku kat chowkit tu..masa tu rase heaven tul. Dapat makan ayam!!! huhuuu... dulu tak macam sekarang apa nak makan leh aje dapat. Tapi aku pun pelik dulu kecik2 tak penah nak merungut, even makan nasi dengan kicap + garam @ tahi minyak dah rase heaven.

Ang tau tak pe tu tahi minyak?? masa aku kecik2 dulu kalau ade lebihan2 minyak yang kita buat masak goreng2 tu kita letak dalam bekas minyak tepakai kan?? so dalam tu akan tekumpul segala macam sisa makanan bergoreng.. lebih kurang macam kat bawah ni la rupe nya,, tapi gambar ni lawa sikit la..


Tengah aku search2 gambar tahi minyak ni,, rupa2 nye banyak jugak resepi "tahi minyak".. huhuhhh.. tak ku sangka. Selama ni aku tau kueh je ade tahi minyak ni (ke aku sorang je tak tau ade resepi2 ni).. tak percaya?? tengok kat bawah ni. Tapi tahi minyak ni tak bape nak same dengan aku terang kat atas tue. Tapi kira adik-beradik angkat la...

Ikan sambal tahi minyak
 (bukan gambar sebenar, sebab orang ni tak bagi gambar nye..hehhe)

Ni link dia kalau ang nak tengok cara masakan nye. Tue pun kalau link yang masih wujud la. http://cyberita.asia1.com.sg/mrencana/story/0,6879,163019,00.html)


Ni pulak rendang ayam tahi minyak

Kalau la ang rajin nak cuba2 masak dan ang memang tau masak, ang cuba p usha link ni http://suhanasweetsavoury.blogspot.com/2009/02/rendang-ayam-tahi-minyak.html

Ni pulak kuih yang aku cakap tadi. Kueh kole kacang

Nama nye takde kene mengene dengan tahi minyak tapi bahan2 dia ade yang adik-beradik angkat tahi minyak. Ni aku bagi resepi, ang cuba la (ang cuba la ye, aku tak penah cuba.. aku tanya2 je)

Bahan
500 gm kacang hijau
3 biji kelapa parut
1 mangkuk sedang gula merah
1 cawan gula pasir
daun pandan ikut suke

Cara:

Tos2kan air kacang hijau yang dah dibasuh tu sampai kering. Pastu ang goreng kacang tue tanpa minyak sampai ler kuning. Pastu ang kisar kacang tue sampai halus.

Pastu ang perah santan dari satu setengah biji kelapa (agak2 dapat 1 mangkuk besar pekat santan nye). Pastu ang masukkan santan dalam kuali sama2 dengan gula pasir dan gula merah sambil dikacau hingga larut.

Pastu ang campurkan daun pandan ikut suke. Pastu bila gula dah larut ang masukkan tepung kacang hijau sambil kacau2 sampai pekat dan rata.

Pastu tuangkan ke dalam loyang. Biarkan sejuk. Satu setengah biji kelapa parut lagi tu ang perah2 dan ambil pati santannya sebanyak 1 mangkuk. Pastu masaklah dalam kuali sampai bergentel jadi macam tahi minyak. Setelah itu taburkan di atas kole kacang tadi.

Ok la teman2 cik nak tido dulu,, kang sok pagi ade jugak tetido kat tempat keje (alah cik haisa oii,, macam tak biase, ang memang slalu tido kat tempat keje kan..eleh2)

Uik2 cakap bebaik sikit aku pekerje yang cemerlang...dotttt... mane de tido (eleh tak leh nak caye tu).

Dah2 ang jangan nak nganta aku. Ang p cuba masak resepi kat atas tu. Pastu panggil aku makan k.. daaaaa.....

No comments:

Post a Comment